Hantera Smärta

man-med-smärtaSmärta är något som drabbar oss i olika situationer, ibland med sådan kraft att vi får svårt att både arbeta, sova och ha ett normalt liv. Naturligtvis är det här något som kan orsaka stora problem, men vad finns det som kan göras mot de vanligaste smärtorna?

Ryggskott

I de flesta fall går ryggskott över av sig själv inom några veckor, men ibland kan det krävas någon form av behandling. Vila gör inte att du blir bättre i ryggen, tvärtom kan det göra att dina besvär blir värre. Istället är det viktigt att försöka fortsätta med dina vanliga aktiviteter och röra dig så mycket du klarar av. Om smärtan är stor kan vanliga värktabletter underlätta och kan ibland behövas när värken stör sömnen.

Om inte värken går över av sig själv kan det vara lämpligt med behandling och rådgivning av fysioterapeut, kiropraktor eller naprapat. Men se till att den som behandlar dig är auktoriserad, som exempelvis Naprapatiska: de har 40 kliniker med legitimerade naprapater som är specialiserade på att framgångsrikt behandla smärta.

Mer om ryggskott i Vårdguiden.

Huvudvärk

Mot huvudvärk kan massage och andra manuella behandlingsmetoder hjälpa. Effektiva åtgärder är ofta att behandla stela muskler och/eller leder i halsryggen, men på lång sikt behövs också rådgivning om stress, arbetsställningar mm, vilka kan vara grundorsakerna till huvudvärken.

Svårare fall av huvudvärk som pågår i ett halvt dygn upp till ett helt, kan vara migrän. Anfall som ofta är sprängande och blir sämre vid fysiskt ansträngning och när huvudet rörs. Orsakerna till varför migrän utlöses är inte kända, men man har sett att det kan utlösas vid viss mat och dryck, stress och hormonförändringar. Ibland kommer huvudvärken plötsligt eller med aura innan. Vid aura kan synfenomen som vågor, blixtar och hål, men kan också innebära sämre känsel och tal.

Läs mer tips i MåBra.

sh_pain_painful_back

Träningsvärk

Tidigare har stretching ansetts kunna förebygga träningsvärk, men det är idag omtvistat. Bästa sättet att förebygga träningsvärk är att:

  • Värma upp inför träningen
  • Ta det lugnt de första träningspassen
  • Öka träningsgraden stegvis
  • Varva ner en stund efter träningen

När du väl har fått träningsvärk så går den inte att behandla, även om det i vissa fall hävdas att massage och muskeltöjningar skulle ge god effekt.

Mer om träningsvärk i Vårdguiden.

Musarm

Musarm är den moderna folksjukdomen, som huvudsakligen beror på att vi sitter stilla och arbetar ensidigt och monotont framför datorn. Tips som kan förebygga besvär:

  • Byt hand med jämna mellanrum
  • Använd kortkommandon istället för musen
  • Växla arbetsställning, gärna mellan att stå och sitta
  • Ställ in stol och bord så att du sitter rätt
  • Håll armarna intill kroppen när du arbetar
  • Byt musen mot en ergonomisk styrplatta
  • Ta små pauser ofta
  • Försök dra ner på stressen i ditt arbete

Läs även vad doktorn.com skriver om musarm.

Nerver i kläm

När du har problem med en nerv som kommit i kläm så kan behandling av en naprapat vara effektiv. En grundlig undersökning hittar de områden i ryggraden där kotorna inte rör sig på rätt sätt. Med naprapatisk behandling stimuleras kroppen att själv justera kotorna i rätt läge så att smärtan sedan minskar.

Ibland kan man höra uttrycket att man har ischiasnerven i kläm. Ofta syftas det till en utstrålande smärta från länd och utefter ena benet, som är tillfällig och går över inom kort. När ischiasnerven hamnar i kläm eller blir riktigt irriterad, kan du få domningar, smärtor och till och med bli muskelsvag i benet. Ischialgi också kallad falsk ischias, uppstår av irritation och inflammation utav muskulaturen i den nedre delen av ryggen. Den senare varianten går inte att opereras till skillnad mot när nerven kommer i kläm. En kiropraktiker eller naprapat har bra metoder att angripa problemet.

Mer information från Naprapatförbundet.