En god natts sömn

Alla har vi ju hört hur viktigt en god natts sömn kan vara. Men för många är detta lättare sagt än gjort och har svårigheter med att etablera goda sömnrutiner. 

Ett tips man kan använda sig av för att just etablera dessa rutiner är att börja kliva upp en halvtimme tidigare än man brukar. Detta kan då leda till att man lättare blir trött på kvällen när det är dags att lägga sig. Allt för många försöker lägga sig tidigare, innan de riktigt börjar bli trött, och ligger då sömnlös, vilket inte är det man eftersträvar.

Det är också bra att se till att det är mörkt i sovrummet. Vi reagerar rent biologiskt på ljus och även lite ljus kan förändra sömnen. På sommaren kan det därför vara bra att ha ett par mörkläggningsgardiner som verkligen förhindrar nattsolen. Det är också bra att försöka få det svalt i sovrummet. Rekommendationen ligger faktiskt mellan 14-18 grader.

Många sover också tillsammans med någon och vi kan omedvetet störa varandras sömn. Ett av de vanligaste klagomålen är såklart snarkningar, men det finns sådant som kan hjälpa mot detta.

Det finns också ett riktigt tydligt värde i att sova i en säng man tycker är bekväm. Och med tanke på att vi spenderar en tredjedel av våra liv sovandes är en bra säng utan tvivel en investering i vår egen hälsa.

När det kommer till mat är det bäst att inte gå och lägga sig hungrig. Detta kan påverka sömnen negativt. Vad gäller dricka bör man hålla sig borta från drycker med koffein och alkohol minst sex timmar innan man går och lägger sig.

Slutligen: känner man sig inte sömnig är det nästan alltid bättre att kliva upp och göra något annat tills man börja känna det. Att ligga sömnlös i sängen kan faktiskt kosta mer tid.