Hälsokost med bevisad effekt

Blog Archive

Annons

Nyhetsbrev anmälan

Vill du ha nyheter om Din Livskrafts produkter skickade till din mail? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här



Webshop





Glömt lösenordet?
Glömt ditt användarnamn?
Inget konto ännu? Registrera

Varukorg

VirtueMart
Din varukorg är tom.

Sök i butiken

Hälsoblogg

Det här är en blogg om hälsa, hälsokost och hälsokostpreparat. Vi tar upp nyheter och kommenterar artiklar i pressen.

Under förra veckan presenterades en ny studie på intravenöst järn och hjärtsviktspatienter som gjorde avtryck i svenska medier. En internationell studie har visat att patienter med hjärtsvikt får markant minskade symptom, förbättrad fysisk förmåga och högre livskvalitet om de höjde sina järnvärden.  Något så enkelt som välfylllda järnförråd kan alltså vara nyckeln till minskade symptom hos denna grupp.
Det som är intressant med den här studien är att den insinuerar att definitionerna av vad som anses som hälsosamma järnförråd är för låga.  Man behandlade patienterna som hade ett ferritinvärde inom ramarna för järnbrist, till att de kom upp i betydligt högre nivåer.  Resultatet blev en minskad sjukdomsaktivitet. Läs hela studien som publicerades på New England Journal of Medicine genom att klicka här.

Resultatet kommer från användningen av intravenöst järn, det vill säga järnsprutor och inte järn i tablettform. Skillnaden i effekt med järn i tablettform och i spruta är omfattande. Järn i tablettform har inte visat sig kunna höja ferritinnivåerna lika effektivt som intravenöst (i.v.) järn och ger därför inte samma effekt som i.v. järn.


Mässan allt för hälsan avklarad

Postad av: superadmin

Taggad i: Otaggad 

Då var alltså mässan Allt för hälsan avklarad.  Under helgen 6-8 November stod Älvsjömässan i Stockholm värd för Båtmässan, Allt för hälsan och Det goda köket under en och samma helg.  

Vår blåa fina monter lyste så klart som en sol bland alla gröna hälsomontrar.  Här är ett kort från mässan med min kollega Kerstin.



Under helgen hade vi D-vitaminforskare och överläkare Mats Humble som föreläsare under fredagen 6/11 och söndagen 8/11.  Ämnet var naturligtvis D-vitamin.  Vitaminet som på senare tid uppmärksamamts allt mer i pressen har blivit ett hett ämne och förmodligen den mest uppmärksammade vitaminen för tillfället.  Även denna helg (lördagen 7/11) skrevs en artikel i Svd där D-vitamin brist uppmärksammades som en som en trolig gemensam faktor till autism.  Missade du föreläsningen? Mats Humble har skrivit flera artiklar som bla publicerats i läkartidningen och gett upphov till stor debatt. Googla hans namns så hittas den enkelt!  
  
Allt för hälsan får alltså bli startskottet för den här bloggen som framförallt ska handla om hälsa.  Eftersom Vitaline Scandinavia i grunden är ett läkemedelsbolag kommer den här bloggen handla om friskvård och sjukvård ur ett helhetsperspektiv. 


Vh 

Caroline